Interjú Szeles Panni RED trénerünkkel

Mondd el kérlek mivel foglalkozol, valamint miért és hogyan jutottál erre a pályára!

Ennek nincs olyan sok éves múltja. Bő 5 évvel ezelőtt az egyik barátnőm hozott el ide a REDWoodba “EQ – Csoportos tréning” nyílt napjára. Már akkor nagyon megtetszett, viszont az igazsághoz hozzátartozik, hogy még fél évig győzködtem magam, mielőtt fejest ugrottam ebbe az egészbe.
Először egyéni érzelmi intelligencia tréningre kezdtem el járni, majd csoportba is. Az első időszakban csak kapkodtam a fejem. Az addigi kimondott vagy épp kimondatlan kérdéseimre sorra kaptam a válaszokat, vagy úgy éreztem, hogy használati útmutatót kapok az emberi viselkedésmintákhoz, hogy ki, mit, és miért csinál. Ezek engem korábban is érdekeltek, de addig nem foglalkoztam vele olyan mélyen. Úgy gondolom, jókor voltam jó helyen. Már egy ideje jártam csoportba, amikor indult a RED Akadémia 2. évfolyama. Egyik ismerősöm végzett az 1. évfolyamon, így első kézből kaphattam információkat a RED EQ tréner képzésről. Mellette pedig ott volt a saját élményem is, így mindezek hatására elvégeztem a RED Akadémia Egyéni EQ tréner képzését. Nem egészen 1 éves, körülbelül 8 hónapos képzés volt.

Még izgalmasabbá vált a folyamat számomra azáltal, hogy már a tréneri oldalba is beleláttam, saját tapasztalataim lettek. Végül a vision board technikáról tanultaknál fogalmazódott meg bennem, hogy minél többet és szerteágazóan szeretnék megtudni az emberi viselkedésről, majd ki is mondtam egy új célt: egyetem – pszichológia szak. A folyamat ezen szakasza pedig idén szeptemberben vette kezdetét.

Úgy érzem szép íve van az utamnak. Multis közegből érkeztem, nemzetközi kapcsolatok szakreferens a diplomám megnevezése, melyet bevallom a kiírtnál több év alatt végeztem el. Akkoriban azt hittem lustaság állt a háttérben, majd az EQ tréningek során rá kellett döbbennem, hogy szimplán nem érdekelt. Ez sokak számára furcsán hangozhat. Különböző külső elvárások alapján tűzhetünk ki olyan célokat, melyekről azt hisszük, mi magunk akarjuk, a motivációnk belülről fakad. Valójában azonban a belső énünk, személyiségünk nem tud vele azonosulni. Így voltam ezzel én is, viszont nem bánom, hogy így történt. Sőt, miután elkezdtem a RED Akadémia képzését, a munkahelyemen pont hasonló témák, személyiségtesztek jöttek szembe. Ki is derült, hogy nem igazán abba a környezetbe, ahhoz a munkához illő személyiségtípussal rendelkezem, viszont a RED pont ideális. És igen, imádom is.
Ami különösen nagy öröm számomra az az, hogy tavaly ősszel induló RED EQ csoportok egyikében már Brózik Klárival, míg a másikban Venier Serenaval párban működhettem együtt.

Mit lehet tudni az érzelmi intelligenciáról? Mi a különbség az egyéni és a csoportos EQ tréning között?

Ezt nehéz röviden tömören megfogalmazni, mivel eléggé szerteágazó. A RED módszer ugye érzelmi intelligencia fejlesztéssel foglalkozó technika, mely rettenetesen fontos az önismeret, az emberi kapcsolatok terén. Szerencsénkre az EQ fejleszthető, az IQ-val szemben nem “eleve elrendelt”, és a mindennapokban különösen nagy szerepet játszik.

Emberi kapcsolatokban, pl.: pár-, családi-, munkakapcsolatban nagyon sok félreértés onnan fakad, hogy kivetítjük a másikra a saját belső gondolatainkat, érzéseinket, ezáltal mást látunk bele a szituációba. Teszem azt megkérdez tőlem a másik fél valamit és én már azt hiszem, hogy ő azért kérdezi, mert ki akar oktatni vagy leminősíteni, holott csak őszintén érdekli a dolog. Itt a reakcióban megjelenik a saját belső frusztráció, melyet teljesen máshonnan hozok pl.: család, volt párkapcsolat, melynél fogva tudattalanul negatívan jön a válasz. Emiatt viszont az egész kommunikáció félresiklik. Azonban, ha a tudattalanból felszínre hozzuk, tudatosítjuk a traumáinkat, negatív érzelmeinket, teret adhatunk a tiszta kommunikációnak.
Nagyon sok embernek nehéz, vagy egyáltalán nem sikerül megfogalmazni azt, hogy egy adott kérdés vagy mondat pontosan mit vált ki belőle. A miértekről, azok mélységéről ne is beszéljünk. Ha viszont dolgozunk ezekkel és megismerjük őket, majd megtanuljuk megfelelően kommunikálni, nem fogunk elcsúszni a másik mellett. Mondhatjuk azt is, hogy nem alakulnak ki felesleges veszekedések.

Természetesen ez nem egy-két hét munkája, de már idő közben is érzékelhetők a változások. Nagyon szépen át lehet alakítani azokat a mintákat, amik megnehezítik a mindennapjainkat, de ezért tenni is kell.

A mostani generációk, és itt nem csak a fiatalokra gondolok, nem arról híresek, hogy az érzelmeiket kommunikálni tudják, vagy akár csak meg tudják fogalmazni. Aki nem bír ezzel a képességgel, az a gyermekének sem tudja majd átadni. Ennek pedig a következménye, hogy ők sem tanulják meg. Gondoljunk arra, hogy amikor a gyerek sír, nem ismeri fel, vagy nem is akarja a szülő felismerni az okot és csak leteremti, hogy “Ne sírj!”. Ezek nem tudatos cselekedetek, viszont a tudatosítás az első lépés ilyenkor.

Hogy mi a különbség az egyéni és csoportos tréning között? Mindkettőnek más az erőssége.
Mi azt szoktuk mondani, hogy maga az érzelmi intelligencia tréningfolyamat akkor a leghatékonyabb, ha a két típusú munkafolyamat kombinálva van. A csoportos alkalmak eleve 2 hetente vannak, így adottak a körülmények, hogy a közte lévő hétben legyen egyéni foglalkozás. Intenzív és különösen hatékony így. A RED egyébként sem a piros színt jelenti, hanem a módszer lényegének rövidítése: Radical Emotional Development, azaz radikális érzelmi fejlődés.
De akkor kérésedre kicsit bontsuk a kettőt. Ugye a csoportban változó, hogy adott alkalommal kinek a témájával foglalkozunk, mely ugyanúgy hat a többi tagra, ők is dolgoznak vele és érdekes módon a tagok saját témái is valamilyen módon csatlakoznak hozzá. Viszont egyéniben a fókusz végig rajtunk van, sőt a csoportos alkalmon bennünk feltörő dolgokat, érzéseket, gondolatokat külön át is lehet beszélni, dolgozhatunk vele.
Nyilván van, aki nem szereti a kombinálást és csak az egyiket választja. A legfontosabb, hogy olyan tréninget válasszon az ember, amiben jól érzi magát, szükségesnek találja, illetve ugye anyagilag megteheti.

A csoportos foglakozástól először sokan ódzkodnak, mivel idegenek között vannak, és úgy gondolják, nehézséget fog okozni számukra megnyílni és elmondani azokat a gondolatukat, érzéseiket, amiket akár a bizalmasukkal se beszélek meg. Viszont pont ebből fakadóan van a csoportnak egy hihetetlenül erős megtartó ereje. Nagyon kevés olyan hely van, ahol a közeg 100%-ig ítéletmentes és támogató. Személyes tapasztalataim szerint azt tudom mondani, hogy már a 3-4. alkalomra kialakul egy kifejezetten erős “csoportbizalom”. Jellemzőbb, hogy az elején az ember nehezen nyílik meg és teregeti ki a “szennyest”, viszont a társak kisebb-nagyobb nyitásai bátorítják a másikat, hogy merjen beleállni. És valóban, egyre jobban megnyílnak a csoporttagok, egyre inkább mélyebbre lehet menni a lelki témákban. Minden egyes alkalommal libabőrös is vagyok, ahogy látom, tapasztalom ezt a csoportdinamikát. Bámulatos, ahogy viszik egymást előre. Van aki azt is mondja, hogy egy csoport alkalom neki felér 3-4 egyénivel, annyira intenzíven hat rá és fejlődik általa.

Hogyan lehet segíteni az EQ fejlődését?

Muszáj kimondani, hogy ez egy önismereti munka.
Visszafelé haladunk egy adott szituációt tekintve. Mit hoz ki belőlem? Honnan ismerősek az érzések? Honnan ismerős a szituáció, az érzés az eddigi életemből? Visszamehetünk egészen odáig, hogy gyerekkoromban mit hogyan éltem meg. Milyen a kapcsolatom szüleimmel? … stb. Rengeteg minden gyerekkorból eredeztethető. Itt viszont szeretném kiemelni, hogy nem az a célunk, hogy bűnbakot keressünk és megromoljon kapcsolat a szülővel, vagy az adott személyjel. Bizonyos szituációkat máshogy élünk meg és ezek lenyomatot képeznek a pszichénkben. Mi ezzel a lenyomattal dolgozunk: hogy én akkor ott pl.: X. legkisebb gyerekként hogyan éltem meg a testvéri kapcsolatot. Vagy mennyire voltam (vagy nem) úgy szeretve a családban, ahogy nekem szükségem lett volna rá, esetleg ez a mai napig tart is. A saját negatív működéseink is lehetnek mintázatok, melyek okait ugyanígy vissza lehet fejteni, érthetővé, elfogadhatóvá tenni, és szépen fokozatosan át lehet írni ezeket a mintákat. Pl.: adott szituációban korábban mindig sírva kirohantam a teremből, mert nem tudtam vele mit kezdeni. Majd első lépésként bent tudok maradni, később már érvényesíteni is tudom magam, határaim vannak és kiállok magamért. És a folyamat végén, de nem utolsó sorban van a szerepcserés és azonosulás állomása, ahol már bele tudunk helyezkedni a másik szerepébe. Miért úgy tett, vagy miért nem tudott máshogy cselekedni, vagy miért pont nem tudta azt megadni, amire szükségünk lett volna. Ez a rész az, ahol “visszatalál”, újra és ezúttal már sokkal erősebben és tisztábban tud kapcsolódni ahhoz a pl.: családtaghoz, rokonhoz, személyhez, akivel éppen a folyamatban dolga volt. Persze minden eset más, de erre törekszünk.

Beszélhetünk még ugyanúgy szerepekről is: van aki mindig áldozat, van aki leuraló vagy a társaság bohóca. Miért vettük ezeket magunkra? Milyen védelmet szolgál? Ugye sokan nem is tudják, hogy éppen a dráma-háromszög mely szerepében vannak. Az áldozat pl. a drámaháromszög folyamatos szereplője, aki a másik felet folyamatosan feltolja megmentő vagy üldöző szerepbe. Vagy fordítva… Ezek játszmák, melyek soha nem jók és érdemes megtanulni felismerni őket, hogy aztán ne vonódjuk be, vagy ki tudjunk szállni. Ebben is rengeteget segít az RED EQ tréning.

Kinek ajánlod magad? Illetve hogyan fogalmazódhat meg egy emberben a kérdés, hogy neki EQ fejlesztésre, tréningre lehet szüksége?

Ha például mindig ugyanolyan, vagy nagyon hasonló élethelyzetekben, szituációkban találjuk magunkat, melyek valamilyen formában gátolnak és nem sikerül kitörni ezekből. Mindemellett bátran ajánlom önbizalomhiány esetén, vagy ha úgy érzi valaki, hogy a családi kapcsolatokban valami nehézsége akad, párkapcsolati problémáknál, problémás önérvényesítésnél, de akár a testsúlyproblémák lelki eredetének feltárása esetén, vagy ha azt érzi az illető, hogy nincs jó helyen (munka, tanulás, egyéb).
Gyerekneveléssel kapcsolatos kérdések, problémák esetén is meg szoktak keresni.
Ami kicsit más, mégis ide kapcsolódik az a karrierváltás. Vagy, ha még nem tudja, hogy ez előtt van, csak azt érzi, hogy az nem jó, amit most csinál, nincs jó helyen. Bár még nem tudja mit akar pontosan, de váltani szeretne, vagy csak azt érzi, hogy abban, amiben van, az nem jó. A Vision board technika ebben sokat segít és pozitívuma, hogy nem feltétlenül karrierváltásnál jöhet szóba hanem jövő tervezésnél is. Segít, hogy milyen irányba mozdulj vagy, hogyan tudod elérni ezeket.

Szögezzük le, hogy a mentális betegségek, személyiségzavarok esetén az arra specializálódott (klinikai) szakpszichológusra, pszichiáterre van szükség. Velük én ezzel a képesítéssel nem foglalkozhatok. Ilyenkor egy megfelelő szakembert ajánlunk, aki szakszerűen tud segíteni.

Eldöntötted, hogy pszichológiára fogsz menni és idén fel is vettek nappali képzésre. A pszichológián belül mi az, ami téged jobban érdekelhet?

Még nem tudom pontosan. Ami biztos, hogy szeretném ezt a RED-es vonalat megtartani, mert ez szenzációs. Mondhatni érzelmi intelligencia témakörben minden is jöhet!
Olyan témák foglalkoztatnak emellett, mint a komfortzóna elhagyása és az, hogy mennyire nehéz egy újat létrehozni. A célok elérésében ez fontos szerepet játszhat és úgy gondolom az emberek a komfortzóna elhagyására nincsenek felkészítve. Rengeteg az olyan karrierváltás, önmegvalósítás stb., mely komfortzóna elhagyással jár, mégis miért fulladhat kudarcba? Miért nem tud valaki tartósan komfortzónán kívül maradni és esik vissza? Miért nem tudja magáévá tenni azt? Ez a téma azok után kezdett el még inkább érdekelni, hogy a problémát az elmúlt pár évben egyre többet tapasztaltam magamon, barátoknál, ismerősi körben. Sőt, ami még inkább hozzátett és tesz a mai napig, az a RED Akadémián tapasztaltak. Úgy látom, hogy általában az emberek nincsenek edukálva az egyes állomásokra, sokan nem is tudják pozitívan értékelni az egyes stációkat, megnézni, hogy X idővel ezelőtthöz képest már hol tartok, nem pedig arra koncentrálni, hogy még hol nem vagyok. Ebben szeretnék tudni átfogóbb, hatékonyabb segítséget adni.

Az egyetemen pedig egyelőre még nem tudtam eldönteni, hogy melyik irányba fogok tovább indulni. Egyelőre a gyermekpszichológia, és a szexuálpszichológia a két irány, amelyik vonz. De a többi területről is nemsokára lesz pályaorientációs előadásunk, szóval lehet ez még változik. Erre még van időm bőven. Alig várom, mit hoz a jövő!

Miért szeretsz a REDWood falain belül dolgozni?

Azért szeretek a REDWood falain belül dolgozni, mert nagyon tetszik a stílusa, kialakítása. Volt, amikor -csak a kíváncsiság miatt – körbenéztem, de nem találtam ennél jobbat.  Igényes, tiszta, jól felszerelt, egy szóval olyan hely, ahova nyugodt szívvel és büszkén hívok bárkit. Nosztalgia miatt is fontos nekem a REDWood, mert én is ide jártam egyénibe és csoportba is, sőt a képzés is itt volt. Na és persze itt mindig összefutok jófej emberekkel!

Az interjút készítette: Barkóczy Panna a RedWood Offices irodavezetője